Jaarvergadering 2017
Fietsen 2017
                                 Bedevaart naar Birgelens Pütchen.

Woensdagmiddag 17 mei vertrokken om 13.30 uur 36 enthousiaste ouderen per fiets naar het Birgelens Pütchen vanaf de parochiekerk in Melick.
De leiding was in handen van Frans van Birgelen en Dré Oomen.
Het was niet zomaar een fietstocht, het was een bedevaart en uiteraard was pastoor L’Ortye ook van de partij.
Het was prachtig, zonnig weer en een mooie route en iedereen genoot met volle teugen.
Toen we echter in de buurt van onze bestemming kwamen moesten er een aantal heuvels genomen worden. De E-bikers gingen fluitend naar boven, de overige bedevaartgangers moesten alle zeilen bijzetten om boven te komen.
Uiteindelijk kwamen we bij het kapelletje aan.
Onder leiding van pastoor L’Ortye werd er gebeden en gezongen.
Dat gebeurde buiten omdat het kapelletje te klein was.
Het was heel bijzonder. Nadat we allemaal nog even in het kapelletje geweest waren vertrokken we naar een café, een paar honderd meter gelegen vanaf het kapelletje.
Daar aangekomen verlangde iedereen naar koffie en Kuchen of een verfrissing. Maar ondanks de inspanningen van de eigenares moest er heel lang gewacht worden voordat iedereen kon genieten van een drankje.
Uitgerust en opgewekt werd de terugreis naar Melick aanvaard. De route ging bergaf en met wind in de rug en dat was heel aangenaam. Omstreeks 17.30 uur waren de pelgrims weer terug.
Voldaan kan teruggezien worden op een mooie middag.

Pim Ermers

Uitstapje 2017
Verscholen schoon in de Ardennen Op donderdag 15 juni hadden we ons jaarlijks uitstapje. Een bijzonder zonnige dag met temperaturen van rond de 30° in het vooruitzicht. Onze bestemming deze dag was “De Ardennen” Het was belangrijk om op tijd te vertrekken want we hadden een vol programma: Bedevaartsoord St. Antoine – ritje met de tram – toeristische stad la Roche – bezoek aan Chocolatier Defroimont in Erezée – afsluiting diner in Restaurant de Grenedeer” in Gronsveld. Om 8.10u waren we op weg. De firma Jacobs uit Valkenburg zou dit jaar de reis verzorgen. We waren de hele dag toevertrouwd aan Chauffeer Otto uit Nieuwstad. Otto heeft zich vol overgave op deze taak gestort. Hij voorzag alle reizigers van informatie over de bus en over de routes die we reden. Over de Walen en de Vlamingen en hun eigenschappen................. Na Maastricht gepasseerd te hebben met een ervaring van de nieuwe tunnel. Voor velen de eerste keer, reden we richting Luik. Chauffeur Otto namj niet de gebaande autoweg rondom Luik maar we kregen een site-seeing tour door Luik. Op de heen- en terugweg. We werden geïnformeerd over het nieuwe station in Luik dat wel een behoorlijke duit gekost had en nog niet eens parkeergelegenheid had voor touringcars. We kregen de Prime markt van Luik te zien die ondergebracht was in een supermodern winkelcomplex. Gevels. Oude- en nieuwe werden van commentaar voorzien. Onze allereerste stop was in Manhay. Hier bezochten we het heiligdom van Sainte-Antoine, een van de oudste bedevaarstoorden van België. Een enkeling heeft de kapel bezocht om een kaarsje op te steken. We hadden onze tijd hard nodig om koffie en vlaai te nuttigen en weer op weg te gaan naar de volgende bestemming: station Erezée. Van hieruit maakten we met de tram een rit van 12 km door de natuur. Tijdens het ritje klonk regelmatig gepiep en geknars van de wielen. De dieselmotoren van de tram zorgden om de 10 minuten voor een rookwolk. Hiervan hadden we gelukkig geen last want de coupés waren aan de zijkanten dicht. De natuur was mooi. Het Meinweggebied in het groot. Als we een spoorwegovergang naderden klonk regelmatig getoeter. Een ouderwetse treinervaring voor ons allemaal. Het eindpunt van de reis was op station Lamorménil waar de bus ons opwachtte. Nu op weg naar de historische stad la Roche. Hier zouden we een lunch krijgen in hotel-restaurant Florial. Het hotel ligt even buiten de stad la Roche. Onze chauffeur Otto was op de hoogte van de bereikbaarheid voor touringcars in la Roche. We zijn de stad niet in kunnen rijden omdat het wegennet complex is. Eenrichtingverkeer- weinig parkeergelegenheid en net in deze week Kermis in de stad. Dus we hebben in overleg besloten om vanuit het hotel de stad in te wandelen na de lunch. De lunch was echt Belgisch. Goed verzorgd en er werden streekgebonden producten geserveerd. Overheerlijke Ardennerham, paté, cervelaatworst, diverse soorten kaas en salades met brood, koffie en thee. Na de lunch zijn onze reizigers in hotel Floreal het terras op gaan zoeken, gaan wandelen in het park en een enkeling heeft de stad kort bezocht. De stad werd niet gemist mede doordat het zo warm was en het prettig toeven was bij hotel Floreal. Om 14.30 werd de rit naar Chocolatier Defroimont in Erezée aangevangen. Volgens chauffeur Otto zijn de wegen in Belgie wonderbaarlijk. Altijd even anders. We moesten helemaal omrijden om in Erezée te komen. Het zou tijd kosten. Maar we waren om 15.30u afgesproken tijd bij de Chocolatier. We waren immers eerder vertrokken in la Roche. Geen haastwerk op zo'n warme dag. De rondeleiding in Chocolatier Defroimont was audiovisueel.We kregen het ontstaan vande Chocolatier, de herkomst van de cacoa en het produktieproces van de chocolade in het Nederlands en Frans te horen. Een bijzondere ervaring. Toen we in Erezée aankwamen begon het te regenen. De regen werd al snel een onweer. Tijdens onze rondleiding in Chocolatier Defroimont barstte een hevig noodweer los. Wind- hagel en regen deden hun werk. Toen de regen ophield konden we onze bus niet bereiken omdat er een stevig modderstroompje stroomde. De uitbater van de Chocoladerie heeft een plank voor ons over het stroompje gelegd waardoor we met droge voeten de bus konden bereiken. Het noodweer zorgde voor een vertraging van 3 kwartier. Dit was niet zo'n probleem want we hadden hierdoor de gelegenheid uitgebreid van koffie en overheerlijke chocolade te genieten. Toen op weg naar Gronsveld. Op de wegen in het gebied rond Erezée hadden we nog last van modderpoelen en takken die op de weg gewaaid waren. Chauffeur Otto heeft het allemaal kunnen omzeilen. De verwachting dat we in de file terecht zouden komen voor Luik, deed onze chauffeur de beslissing nemen om de route door Luik te nemen. Een goede beslissing want we konden vloeiend doorrijden. We kwamen om 18.45u aan in Gronsveld. 3 kwartier te laat door het noodweer. Het restaurant was op tijd op de hoogte gebracht van de vertraging en serveerde een heerlijk diner wat later. We namen om 20.45u afscheid van onze chauffeur/reisleider Otto en chauffeur Bernard zorgde ervoor dat we veilig thuiskwamen. Moe en voldaan waren we om 21.45u in Melick. Een mooie reis – een mooie dag!

Gezellige middag 2017
Op donderdag 12 oktober hadden we onze jaarlijkse gezellige middag in het Aad Roadhoes.
85 leden hadden zich aangemeld.
In de ochtend werden de voorbereidingen getroffen door het bestuur. Tafels en stoelen klaargezet en zoals elk jaar zorgde Annie v. Birgelen weer voor een smaakvolle aankleding van de tafels. Het zag er gezellig uit. De gasten konden komen.
Om 14.00u werd de middag geopend door stemmige zang van ons Ouderenkoor onder leiding van Kitty Wolters en begeleiding van Jolanda Wolters aan de piano. De zang die we te horen kregen was verrassend. Musical liederen en een muzikaal boeket van Toon Hermans. Heel bijzonder.
Na genoten te hebben van koffie en vlaai kwam een muzikaal duo zijn opwachting maken. De 2 CC's . Te weten Wiel Caris en Herman Claessen. De 2 CC's hadden bij ons hun debuut. Zij musiceren al jaren in een eigen band en hebben het plan opgevat om als duo leuke muziek en sketches te verzorgen. We hebben genoten van Nederlandse Evergreens, Limburgse liederen en meezingers en Duitse muziek. Tussendoor brachten de heren nog leuke sketches voor het voetlicht.
Het optreden dat 1 ½ uur duurde werd onderbroken door een pauze met borrel en hartige hapjes.
We kunnen terugkijken op een mooie middag waar tijd was om te luisteren naar zang en muziek en er was ook ruimte om met elkaar een praatje te maken.
De video- impressie van deze middag heeft Frans v. Birgelen verzorgd. Onze dank hiervoor.

Kerstviering 2017
Kerstviering 2017 Op donderdag 14 december hadden we onze jaarlijkse Kerstviering. We konden ook vandaag weer voor 100 gasten de zaal in orde maken. De tafels waren feestelijk gedekt in een Harmoniezaal die ook voor de Kerst mooi aangekleed was met Quilts in Kerstsfeer van Anita van Schijndel uit Herkenbosch. Het Ouderenkoor van de VOM onder leiding van Kitty Wolters en op de piano begeleid door Agnes van Dijk bracht mooie kerstliederen ten gehore. De Kerstgedachte in samenwerking met pastoor L'Ortye werd geïntegreerd met de zang van het Ouderenkoor. In de pauzes werden de gasten getrakteerd op koffie, kerstbrood, een drankje en wafels . Er was ook aandacht in de vorm van een kleine attentie voor onze vrijwilligers Dora, Mia en Fien die het hele jaar door zorgen voor de kien- en spellenmiddag en voor Frans van Birgelen die al 2 jaar de site van VOM beheert en up to date houdt. Na de pauze trad het Hertens Mannenkoor op. 30 man sterk! De dirigent Bert Ramakers was geen onbekende. Vorig jaar trad hij met zijn Kozakkenkoor op. Dit jaar wist hij met de heren uit Herten en pianist Toon Konings weer een prachtig concert te verzorgen. De toehoorders werden een aantal keren uitgenodigd en aangemoedigd om mee te zingen. Het was mooi. De kerstsfeer werd gevoeld. Voor iedereen ook voor degenen die verhinderd waren. Fijne Kerstdagen Gelukkig Nieuw Jaar